top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverAskin Alci

Wat als... uw echte hybride volgens KB een ‘fakehybride’ is?

In een KB van 05.09.2019 maakt men via drie voorbeelden duidelijk wat voor de berekening van het voordeel alle aard (VAA) auto en het bepalen van de fiscale aftrekbaarheid in uw vennootschap, het ‘overeenstemmend voertuig’ is van uw fakehybride die u NA 2017 aangeschaft heeft. Nu blijkt dat een van die drie voorbeelden een fout bevat waardoor dit geen fakehybride is! Hoe zit dat juist?

Is uw hybride echt of fake vanaf 2020? Enkel plug-inhybrides kunnen ‘fake’ zijn. Rijdt u met een zgn. klassieke hybride auto, waarvan de batterij enkel al rijdend opgeladen kan worden, dan kunt u al nooit onder de regeling voor fakehybrides vallen. Enkel zgn. plug-inhybrides worden geviseerd, lees: een hybride waarvan de elektrische batterij ook oplaadbaar is via een aansluiting op een externe energiebron buiten het voertuig.

‘Echte’ hybride. Vanaf 2020 zal uw plug-inhybride fiscaal gezien slechts een echte hybride zijn, indien de batterij van de plug-inhybride ≥ 0,5 kWh accucapaciteit per 100 kg wagengewicht EN de CO2 -uitstoot ≤ 50 g/km. Alleen dan zal de hybride-uitstoot van uw plug-inhybride fiscaal nog gelden.

Geen ‘echte’... dan heeft u een fakehybride. Voor de ‘fakehybride’ geldt vanaf 2020 de uitstoot van het ‘overeenstemmende’ model met eenzelfde verbrandingsmotor. Indien er zo geen model beschikbaar is, zal de CO2 -uitstoot de hybride-uitstoot x 2,5 zijn. Deze fiscale afstraffing zal van toepassing zijn voor het bepalen van het VAA vanaf 2020 en de fiscale aftrekbaarheid voor uw vennootschap vanaf aanslagjaar 2021 (verbonden met het boekjaar dat ten vroegste start vanaf 01.01.2020).

Tip. De aparte regeling voor fakehybrides geldt enkel voor auto’s die sinds 01.01.2018 aangekocht, gehuurd of geleased zijn. Dateert de aankoop of het lease- of huurcontract van uw auto van eerder, dan ontsnapt u dus aan de strengere regels.

Volgens de koning een fakehybride!

‘Overeenstemmend’ model. De ‘koning’ heeft nu meer duidelijkheid gegeven (KB/WIB 92 van 05.09.2019, BS van 17.09.2019) . Het ‘overeenstemmende model’ zal volgens het Europees gelijkvormigheidsattest (COC) van hetzelfde merk, hetzelfde model, hetzelfde type koetswerk moeten zijn. Bovendien moet de verhouding tussen zijn vermogen (in kW) en het vermogen van de hybride, het dichtst de 1 benaderen en tussen de 0,75 en 1,25 liggen. Is er geen overeenstemmend model waarvan de verhouding tussen 0,75 en 1,25 ligt, dan is de CO2 -uitstoot gelijk aan de hybride-uitstoot x 2,5.

Drie voorbeelden. Om duidelijk te maken wat een ‘overeenstemmend model’ is, heeft de fiscus drie voorbeelden opgenomen in het KB. Voorbeeld 2 gaat over een hybride BMW 530e iPerformance, uitgerust met een elektrische batterij die een energiecapaciteit heeft < 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht (nl. 0,499). Die zou dus fake zijn en dus moet de CO2 -uitstoot van het overeenstemmend model toegepast worden, nl. 132 g i.p.v. 49 g!

Volgens circulaire geen fakehybride!

Afronden volgens circulaire... In een circulaire over de ‘valse hybrides’ (circ. 2019/C/56, 28.06.2019) , staat ‘ Bij de berekening van de energiecapaciteit moet worden afgerond tot het hogere of lagere tiende naargelang het cijfer van het honderdste al of niet 5 bereikt .’

... dus geen fakehybride. Inderdaad, want afgerond komt de energiecapaciteit op 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht en voldoet hij dus nipt aan de voorwaarden. Volgens onze info zal men het KB aanpassen zodanig dat het in overeenstemming is met de circulaire.

Heeft u zich NA 2017 een BMW 530e iPerformance aangeschaft, dan is dat volgens een recent KB een fakehybride waardoor u vanaf 2020 belast zou worden op een hoger VAA en de fiscale aftrek in uw vennootschap lager ligt. Dit is echter niet zo volgens een recente circulaire. Het KB zou worden aangepast...


258 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page